Tuesday, October 26, 2010

pengalaman bersalin.

Dah 3 bulan berlalu,baru nak update pengalaman bersalin...cerita nyer gini..
aku dijangka bersalin 02/08/2010.Masa aku bersalin tu,aku week 37 nak masuk week 38...sejak dari week 36 onwards..aku mmg x sabar nak tggu bb kuar..excited gila..
ari2 dok cakap ngan bb..cepat la kuar...x sabar nak tgk bb...nak dijadikan citer aku ni ada high bp masa ngandung...bacaan aku selalu nyer145/100..huhuhuhu.tinggi kan..setiap kali g check private or gomen..mesti doc akan tanya ada dizzy x..ada rasa nak muntah x..tapi syukur alhamdulilah aku x ada simptom2 tu...amin.

pada13/07/2010, aku g utk last check aku kat klinik pakar wanita sukilmi terletak di senawang...bila doc sukilmi scan aku..dia cakap..bb mmg dah duk bawah sangat..tunggu masa jer nak kuar...dia tanya aku,ada x sakit2 cam nak bersalin...aku cakap x...mmg x rasa apa2 pon..cuma mengah bawa perut la...huhuhuhu..
pastu doc cakap dia nak check bukaan...makcik gerun gila...sbb kekawan cakap sakit..tapi alhamdulilah bila doc suruh relax n tarik nafas...x rasa sakit pon..lepas check doc cakap mmg bb dah duk bawah..tggu ari jer..huhuhuhu..
after check bukaan,doc check bp lak ..cam biasa la ..bacaan aku tggi lagi..huhuhuhu..soalan yang sama diajukan...n then doc suruh datang 19hb untuk bp checking...takut x leh deliver normal kalau bp high2 ni..

dipendekkan citer,pada 19/07/2010 kul 2.30 pagi..aku mula rasa perut memulas2..rasa nak onk onk...aku pun pi la tandas...nak buang air kecik ...tgk ada darah kat panty linear..terkesima sekejap...dah nak bersalin ker aku ni...huhuhu..
lepas tu terus gi cakap ngan si suami...ada tanda..btahu mak....mak suruh gi klinik..sbb dah kuar tanda..

nasib baik barang semua dah packing...tinggal nak angkut jer..aku n si suami pon bersiap2...aku siap2 minta maaf ngan mak n ayah...moga mudah la aku bersalin..menangis..jap ..sot..sot..kul 3.05pagi samapi kat klinik sukhilmi,sampai2 jer ada bidan ni check bukaan...kena seluk lagi..tapi kali ni sarung tangan dia penuh darah...makcik tu cakap baru buka 1cm....makcik tu cakap kena tggu 10cm baru leh deliver n kalau anak pertama bukaan mmg lambat ...
sakit contraction dah mula rasa..tapi x kerap sangat...sakit nyer...macam ada orang tekan2 kat bawah perut...
bidan2 kat sana nasihatkan banyakkan berjalan...so tht the opening akan cepat..
aku gagahkan gak berjalan..walaupun sakit...bila sakit jer..aku cuba meneran...supaya jalan cepat bukak...jap2 diorang bubuh mesin ctg kat perut..check contraction...mmg at the peak...bacaan 99..paling tertinggi...tapi alhamdulilah aku x jerit...simpan tenaga...aku baca doa nabi yunus..
kul10 pagi,bukaan aku dah 5cm...sakitnyer makin kerap..nauzu billah...mmg sakit..encik suami tolong urut2kan belakang so tht kurang sakit...jap2 telefon aku berbunyi...tanya cam mana keadaan aku...aku bersyukur sangat2 sbb bidan2 sana mmg baik2 gila..diorang banyak bagi semangat kat aku...dalam kul 10.30pagi, parents aku pon sampai...n aku ditolak masuk ke labour room..bidan tu inject aku kat b*nt%t...
injection tu utk kurangkan sakit...bukan epidural tau...epidural diorang cucuk kat urat sarat tunjang...bidan kat sana suruh aku sedut gas...kalau sakit sangat..bila sedut gas tu jer,aku rasa mamai...lebih kurang kul 1 lebih..bukaan aku dah 9cm...lagi satu cm jer nak tggu...sakit mmg sakit..tapi aku tahan ,..tak nangis...siap doc cakap ...yang dia x pernah jumpa patient cam ni...huhuhuhu..en suami kat sebelah bagi semangat...baca doa...bila dah 10cm....bidan tu suruh aku teran..aku pon dok teran n teran...tapi bb x kuar2...sbb nyer aku teran kat muka...bidan suruh aku teran cam nak buang air besar...
aku pon mula teran apabila rasa contaraction pain,sekeliling aku bertukar cam padang bola...aku dapat dengar doc n bidan bersorak..
sikit lagi...teran...teran sikit lagi za...dah nampak kepala bb sebesar 50 sen...si suami pon buruh push sekuat hati..
tepat kul 3.25 petang,aku push sekuat hati,terasa cam ada besar kuar dari tut..tut aku...gulp...terus dengar jeritan bb...alhamdulilah aku dah bersalin...si suami menangis..sambil berkata anak kita sayang..anak kita..
aku macam x ada perasaan..sbb penat sangat...boleh lak si suami tanya..napa sayang x nangis..aku terus jawab..sayang penat la bang... xada tenaga..selalu nyer..aku ni cepat menangis..pantang tgk atau dengar citer sedih...dah mengalir air mata aku...operasi jahit tut..tut dimulakan...selepas uri dikuarkan...terasa lapang jer perut aku ni....aku dapat tgk doc jahit ...dapat tgk jarum.....ngeri...en suami lak entah ke mana...sibuk tgk anak dia...huhuhuhu
ni la hasil nyer..

mohd aiman darwisy
dob:19/07/2010
berat:2.4kg(saya kecik jer)..enjoy the pics..
 other pics...sebelum bersalin...n selepas bersalin...


tengah sakit ni...cuba control..huhuhuhu..

menahan sakit...mmg sakit sangat...mesin ctg dah pasang kat piyut

tgh insruct kawan cam mana nak datang ke klinik ..

 dalam labour room + gas mamai tu..
bidan2 yang baik...best..

mak aku...si suami x ada dalam gambar..sbb dia yang tukang snap..

selepas bersalin..bersama kekawan kilang...piyut masih ada lagi...

sesapa yang nak gi bersalin kat ..mmg aku rekomen gila2..
layan mmg tip top..doc mmg baik...
aku kena rm1410..mmg berbaloi..
ni alamat klinik

Klinik Pakar Wanita Sukhilmi


4 comments:

  1. alamak..
    saya dengar macam seram ni..
    congratss dpt baby cumel sgt!.. :)

    ReplyDelete
  2. Wow..murahnya bersalin kat Malaysia walaupun di klinik swasta..kalo c-section berapa di org charge? nak tahu juga.kat kuwait mahal habis. Dia orang charge k.Ina masa bersalin dulu- c section la almost 1000 KWD. Ia bersamaan 11000 RM tapi mmg hospital private no 1 kat sini la, layanan best giler. mmg puas hati sampai sakit operation pun tak terasa sgt..hehe

    ReplyDelete
  3. Salam,

    MURAH, MUDAH & SEDAP

    Saya dari Bubbles Catering. Kami mempunyai pakej catering serendah RM 7/seorang. Menu boleh check dalam website kami www.bubblesevent.com/catering

    Terima kasih kerana sudi membaca.

    ReplyDelete
  4. Sy pernah bersalin di sini. Dr tertinggal uri. Very bad experience. G kerajaan atau hospital swasta yg besar

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...